Spisemeditasjon i pose og sekk

Spisemeditasjon i pose og sekkÅ meditere når vi spiser er en strålende måte å få i pose og sekk på. Setter vi av en liten del av måltidet til en meditasjonspraksis styrker vi meditasjonen på flere måter:

  1. Fordi vi spiser flere ganger om dagen er det lett å gjøre det til en vane at vi samtidig mediterer. Vi vet at det blir lettere å etablere en vane hvis vi huker den nye vanen fast til en vane vi allerede har.
  2. Å spise er behagelig, og med meditasjon blir det enda mer tilfredsstillende. Dette styrker opplevelsen av meditasjonen og motiverer oss til å meditere mer.

Meditasjoner i forgrunnen og bakgrunnen

En måte å meditere mens du spiser på, er å ta små pauser rett før du tar en bit og etter du har svelget, og holde oppmerksomheten på det du gjør.

Du kan enten

  1. Prøve å være veldig oppmerksom i et lenger strekk av tid. Her prøver du å holde meditasjonen i forgrunnen av bevisstheten, mens andre inntrykk kan skje i bakgrunnen. Dersom distraksjoner kommer i forgrunnen av bevisstheten, vender du oppmerksomheten tilbake til meditasjonen slik at den kommer i forgrunnen igjen.
  2. Holde meditasjonen som en bakgrunnspraksis. Her har du har meditasjonen gående i bakgrunnen av bevisstheten. Med denne metoden er det helt greit at andre ting kommer i forgrunnen. Likevel prøver du å være litt mer oppmerksom hele tiden.

Spisemeditasjoner

Her er noen måter å gjøre måltider til meditasjoner.

I parentes står foreslåtte merkelapper som vi bruker i oppmerksomhetsmeditasjon. Dersom du ikke kjenner dem fra før kan du bare se bort fra dem.

Sett pris på måltidet

  • Spis med øynene: Fokuser på bare det du ser (Ser ut)
  • Spis med munnen: Fokus smak og berøring i bare munnen (Føler ut)
  • Spis med nesa: Fokus på bare nesa (Føler ut)
  • Spis med magen: Fokus på mageområdet, lytt etter stadig fullere metthetsfølelse for hver bit (Føler ut)
  • Spis med ørene: Fokuser på den ytre lyden mens du spise (Hører ut)
  • Spis med sinnet: Fokus på indre bilder og indre tale (Ser inn og Hører inn)
  • Spis med hjertet: Fokuser på å lytte til følelsene (Føler inn)

Overskrid måltidet

  • Spis med utvidelse og sammentrekning: Fokuser på det som oppstår og forsvinner i syn, hørsel og kroppsfølelse
  • Hvem spiser: Fokuser på selv-refleksjon (self-inquiry)

Uttrykk måltidet

  • Automatisk spising: Fokuser på den spontane automatikken ved å bare spise

Nær positivitet med måltidet

  • Syng bordsang, si bordbønn eller andre vers
  • Legg merke til og dyrk fram takknemlighet, glede, tilfredshet, sanseoppfyllelse
  • Uttrykk takknemlighet, glede, tilfredshet, sanseoppfyllelse med tanker, tale eller annen lyd

Bon appétit!

Spisemeditasjon i pose og sekk

Lyst til å virkelig komme i gang med å meditere?

Bli med på mitt nye nettkurs "Øyeblikkelig Mindfulness" hvor du på kun 2.5 time blir fullstendig utrustet til å begynne din praksis.

Høst godene samme dag - og høst mer og mer for hver dag!

Trykk her for å se kurset.