Øyeblikkelig mindfulness

Øyeblikkelig mindfulness

Oppdag et liv med mer glede, bedre helse og mer inspirasjon.

2.5 times kurs for nybegynnere og viderekomne.

4. april kl 18:00-20:30 / Spiregården, Dronningens Gate 52, Kristiansand
8. april kl 18:00-20:30 / Spiregården, Dronningens Gate 52, Kristiansand
23. april kl 18:00-20:30 / Manndalen Skole, Fossen, 9144 Samuelsberg
25. april kl 18:00-20:30 / Steinerskolen i Tromsø, Inga Sparboes veg 41, 9007 Tromsø
3. juni kl 17:30-20:00 / Møteplassen, Lærerskolealléen 1, Elverum

Pris: 500 kr

NB: Begrenset plass.

Med dette kurset lærer du alt du trenger for å starte eller drastisk fordype din egen meditasjonspraksis.

Tror du mindfulness er vanskelig og tidkrevende? Ikke nå lenger. Basic Mindfulness kan forbedre livet ditt i løpet av noen få minutter hver dag.

Denne nyvinnende metoden er så effektiv at den brukes ved Harvard University og mange andre universiteter.

Fordi det er så effektivt blir det enkelt og gøy.

«Med Basic Mind­fulness har jeg lært flere lett anvendelige teknikker som jeg har fått mye ut av i hverdagslivet. Mer tilstede­værelse i relasjoner, økt stress­mestring og arbeids­effektivitet – både profesjonelt og privat.»

Andreas Bjerve, lærer og semifinalist i Norske Talenter 2018

1. Du får en bedre hverdag.

Med en daglig meditasjonspraksis kan du forvente:

  • mer glede og tilfredshet
  • mindre smerter og engstelse
  • bedre personlige relasjoner – med ektefelle, familien, kollegaer, venner, barn..
  • dypere selvinnsikt
  • styrke til å forandre din egen oppførsel og etablere nye vaner

For godt til å være sant? Se noen av de over 6000 vitenskapelige studiene her.

2. Du opplever dype forbedringer på jobben og hjemme.

Som følge av daglig meditasjon vil du finne:

  • bedre søvn
  • bedre fokus
  • bedre håndtering av stress
  • mindre følelse av overveldelse
  • en bedre evne til å ta gode avgjørelser
  • økt arbeidsglede

3. Hjernen din oppgraderes.

Med en daglig meditasjonspraksis skjer det en rekke gode forandringer i hjernen.

Blant annet:

  • Hjernen’s stress-senter, amygdala, krymper. Dette er i den eldste delen av hjernen, og assosieres med stress, redsel og sterke følelser. Resultatet er mer ro, bedre søvn og flere gode følelser.
  • Frontlappene i hjernen vokser. Denne delen, som assosieres med høyere hjernefunksjoner slik som oppmerksomhet, konsentrasjon og å gjøre klare valg, blir tykkere.
  • Det forekommer en reduksjon av stoffer som assosieres med stress og betennelser: C-reaktive proteiner, interleukin 6 og kortisol – alle disse sees i sammenheng med en rekke sykdommer. Resultatet er et bedre immunforsvar.
  • Se flere studier her.

Øyeblikkelig mindfulness

Kurset består av:

  1. To og en halv time med klar mindfulness-undervisning
  2. Tekstmateriale med presise definisjoner og konkrete øvelser
  3. Oppfølging via epost
  4. Ubegrenset hjelp via epost i fire uker etter kurset.

Meld deg på via kontaktskjemaet

Kurset passer deg som:

  • ikke vet noe om mindfulness
  • vet noe, og vil komme i gang med en mindfulnesspraksis
  • har vanskelig for å komme i gang med en mindfulnesspraksis
  • allerede har en praksis, og vil ha en introduksjon til Basic Mindfulness-metoden
  • allerede har en praksis, kjenner til Basic Mindfulness, og vil lære nye metoder for raskere framgang

Kurset egner seg ikke for deg som:

  • har tunge psykiske problemer

    I løpet av en meditasjonspraksis vil mange oppleve perioder med utfordringer. Med økt oppmerksomhet blir man også oppmerksom på ting som før ikke har vært like tydelig. Dette er helt normalt og er en god mulighet til å møte deler av seg selv som tidligere ikke har vært tilgjengelig.

    Når det er sagt, er det viktig å påpeke at meditasjon kan være et godt tillegg til – men ikke et alternativ til – profesjonell psykologisk, psykiatrisk og medisinsk hjelp.

    Er du i tvil om en meditasjonspraksis er riktig for deg nå, ikke nøl med å ta kontakt. så bedømmer vi det sammen.

Læreren om seg selv

Hei, jeg heter Tord Helsingeng og har praktisert mindfulness i over 20 år.Øyeblikkelig mindfulness

Det som opptar meg mest i denne verden, er at folk kan bruke ressursene sine på best mulig måte. Derfor jobbet jeg lenge som kroppsterapeut, for å hjelpe folk å fri seg fra stress og smerter. Men jeg skjønte ikke hvorfor noen pasienter ble bedre, og noen ikke. Det ble et grusomt problem for meg at jeg ikke kunne love pasientene mine bedring. Så jeg utdannet meg som lærer i stedet, mens jeg smugleste smertevitenskap.

På denne tida oppdaget jeg også Basic Mindfulness, som er utviklet av meditasjonslæreren Shinzen Young. Dette var det mest nøyaktige og fullstendige systemet for mindfulness-undervisning jeg noen gang hadde sett. Ikke bare er det ekstremt fleksiblelt og kan brukes til å undervise både voksne og barn. Det er også så presist at det blir brukt til hjernestudier ved noen av verdens mest kjente universiteter. Med denne kunnskapen fór mine egne resultater i været!

Som første i Norge, begynte jeg i 2008 å undervise Basic Mindfulness. Jeg har undervist mindfulness i fire år på Norges Idrettshøgskole, elever og lærere i grunnskolen, ledere og ansatte i næringslivet, i omsorgsyrker, smertepasienter, yogaelever, og mange andre.

I dag gir jeg også kroppsterapi i privat klinikk igjen. Jeg underviser også mindfulness til noen pasienter, noe som er veldig effektivt for dem. Dessuten er jeg musiker og underviser gitar til nybegynnere og viderekomne. Og til noen pasienter.

Anbefalinger fra tidligere kurs

«Tord var svært profesjonell, kunnskapsrik og nærværende i sin undervisning. Han var omgjengelig, lyttende og lett å samarbeide med. Jeg gir Tord mine beste anbefalinger.»
Gunn Engelsrud, professor ved Norges Idrettshøgskole

«Tord gjennomførte både kurset for de ansatte og den jevnlige treningen med elevene på en svært inspirerende og samtidig lite påtrengende måte. Vi gir våre varmeste anbefalinger av Tords formidlingsevner og innsiktsfulle mindfulnesstrening.»
Sunniva Sandanger, daglig leder ved Nyskolen i Oslo

«Kurset gir en praktisk innføring i konkrete og lett anvendelige meditasjonsteknikker. Opplegget er profesjonelt og gjennomtenkt, og kurset har hjulpet meg til å bli mer fokusert og avslappet. Tord gir grundige tilbakemeldinger og er opptatt av å tilpasse seg deltakernes behov.»
Mari Seilskjær, rådgiver i Norsk Organisasjon for Asylsøkere

«Jeg hadde gode resultater fra kurset med Tord. Det hjalp meg å bli mer fokusert og til å integrere meditasjon i hverdagen. Kurset dekker et bredt spekter av meditasjonsteknikker slik at man kan velge ut de som er mest nyttige. Tord arbeider med å tilpasse veiledningen til problemer man forteller om at man møter i hverdagen, og han er åpen og lyttende og svarer grundig og ettertenktsomt på alle spørsmål.»
Thomas Malmer Berge, jurist i Justis- og beredsskapsdepartementet

Pris for kurset: 500 NOK
Pris for kurset + indvividuell oppfølging med to samtaler: 1600 NOK

Dersom du ønsker personlig oppfølging tilbyr jeg en pakke som også inkluderer to samtaler på 45 minutter etter avtale.

Dette kan være til hjelp om du

  • vil ha hjelp til å etablere meditasjon som en vane
  • har spesielle behov, for eksempel kroniske smerter
  • vil gå enda dypere med teknikken

Har du spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt.

Meld deg på via kontaktskjemaet