Om Tord

Hei, jeg heter Tord Helsingeng og har praktisert mindfulness i over tjue år.

Det som opptar meg mest av alt, er hvordan vi kan bruke ressursene våre på best mulig måte.

Derfor utdannet jeg meg først som kroppsterapeut, med fokus på japansk massasje (shiatsu) og akupunktur i 2002, for å hjelpe mennesker å fri seg fra stress og kroniske smerter.

Desillusjon

Men jeg skjønte ikke hvorfor noen pasienter ble bedre, og noen ikke. Det ble et uutholdelig problem for meg at jeg ikke kunne love pasientene mine bedring.

Så jeg videreutdannet meg de neste årene i Stockholm, Oslo, New York, São Paulo, London og Wien for å bedre forstå sammenhengen mellom kropp, sinn og følelser.

Jeg lærte mye, men jeg fant bare flere spørsmål. Samtidig ble jeg mer kritisk til teoriene bak østlig medisin. Og på toppen av det hele fikk jeg kroniske smerter selv av belastningsskader!

Etterhvert ble jeg så motløs av all den dårlig vitenskapen i kroppsterapifeltet at jeg gikk tilbake til universitetet for å etterutdanne meg som engelsklærer i stedet.

Lys i tunnelen

Imidlertid kunne jeg ikke glemme lidenskapen min for å hjelpe smertepasienter, og til slutt oppdaget jeg en online tenketank for fysioterapeuter og andre spesialister på kronisk smerte kalt SomaSimple. Dette kunnskapsbasen fikk meg til å innse at jeg ikke var den eneste med spørsmål om kronisk smerte.

Denne krisa som jeg følte på, viste seg å være en krise i hele det medisinske feltet. Og SomaSimple var et sted for vitenskapelig gransking, der dårlige teorier ble lagt til hvile, mens noen nye dukket opp basert på kritisk tenkning og vitenskapelig evidens.

Jeg er evig takknemlig for kunnskapen og opplæringen jeg har fått fra fysioterapeutene Diane Jacobs (Dermoneuromodulating) og Barrett Dorko (Simple Contact) fra SomaSimple, og den kontakten jeg fortsatt har med dem dem og andre smertevitere internasjonalt og i Norge. Jeg er også takknemlig for at den medisinske forståelsen av smerte har utviklet seg så mye på tjue år, ledet av mennesker som Lorimer Moseley, David Butler, VS Ramachandran og Adrian Louw.

Jeg er også takknemlig for kunnskapen om klientorientert tilnærming til terapi som kommer fra Carl Rogers og Eugene Gendlin, og som jeg trente i under Ann Weiser Cornell i det som kalles Interpersonal Focusing.

Tilbake til mindfulness

Jeg har praktisert mindfulness siden videregående og utforsket mange kontemplative tradisjoner fra hele verden, særlig taoistisk og buddhistisk meditasjon (zen, vipassana, vajrayana, neigong og qigong) , kabbala, sjamanisme (europeisk og søramerikansk), og hinduistisk tantra (kaulanatha sampradaya).

Da jeg lærte shiatsu og akupunktur, ble vi oppmuntret til daglig meditasjon. Og faktisk blir både shiatsu og taichichuan tradisjonelt sett på som mindfulness-praksiser.

Min leting etter en omfattende og systematisk mindfulness-tilnærming førte meg til slutt til å bli en personlig elev av Shinzen Young, og jeg gikk dypt inn i hans Unified Mindfulness-system. Dette systemet er velkjent for å være spesielt egnet for å hjelpe pasienter med kroniske smerter.

Det er også kjent for sin vitenskapelige tilnærming, den elegante undervisningsmetoden, og hvordan den lett kan tilpasses individuelle behov.

Ikke bare er det ekstremt fleksibelt og kan brukes til å undervise både voksne og barn. Det er også så presist at det blir brukt til hjernestudier ved noen av verdens mest kjente universiteter.

Mindfulness-lærer

Som den første i Norge begynte jeg å undervise i Unified Mindfulness i 2008.

Siden den gang har jeg undervist mindfulness i fire år på Norges Idrettshøgskole for de som blir kroppsøvingslærere, elever og lærere i grunnskolen, ledere og ansatte i næringslivet, i omsorgsyrker, smertepasienter, yogaelever, og mange andre.

Som meditasjonslærer har jeg tre hovedfokus:

  1. Å hjelpe nybegynnere til å gjøre meditasjon til en vane
  2. Å veilede erfarne meditatører til å gå dypere
  3. Å lindre og bidra til å helbrede kroniske smerter og stresslidelser

Nå gir jeg også kroppsterapi i privat klinikk igjen. Du kan se klinikk-sida mi her. Jeg underviser også mindfulness til pasientene, noe om er veldig effektivt for mange.

Andre interesser

Jeg bor i ei lita bygd nær skogen på østerdalen, og liker permakulturelt hagearbeid, å spille gitar og lage musikk.

Min egen mindfulness-lærer

Basic Mindfulness-systemet ble skapt av Shinzen Young, en internasjonalt anerkjent meditasjonslærer med mer enn 40 års erfaring.

Han er tidligere universitetsprofessor og har samarbeidet med nevrologer fra UCLA, University of Wisconsin, University of Vermont, Carnegie Mellon University, og Harvard Medical School i sitt virke som meditasjonslærer.

Shinzen skapte Basic Mindfulness for å kunne undervise meditasjon til alle – voksne, barn og smertepasienter – og har blitt berømt for sin «oppfinnsomme, algoritmiske, og interaktive mindfulness-metode».

Vi er veldig glade for muligheten til å kunne representere denne metoden i Norge.

Hans personlige nettsted er er shinzen.org
Hovednettstedet for Unified Mindfulness er unifiedmindfulness.com

Shinzen er ikke en formell del av teamet til Basic Mindfulness Norge.