Video: En introduksjon til smertelindring med mindfulness

I oktober 2020 hadde jeg æren av å bli invitert til å holde en presentasjon om smertelindring med mindfulness på The Embodiment Conference, sammen med mange av verdens mest kjente lærere i meditasjon, yoga, traumabehandling og andre retninger som både jobber med kroppen og sinnet. Her er presentasjonen i sin helhet, ca 60 minutter på

Slik gjør du retreat hjemme hos deg selv

Jeg fikk nylig et brev fra en meditasjonselev som skriver: «Jeg legger opp til å gjøre en fire-fem dagers meditasjonretreat hjemme. Har du innspill til organisering?» Her en en redigert versjon av det jeg svarte. Hei, Så bra at du vil gjøre hjemmeretreat! For de som vil gå dypere i sin praksis, sier vi i

Essens-merking / mahamudra-merking

Med denne teknikken kan du styrke evnen til å ha positive opplevelser, og samtidig få dyp innsikt i sinnets natur. Begge disse nivåene er behagelige og nyttige. Teknikken kommer fra Kenneth Folk. Du kan se hans opprinnelige instruksjoner nederst i denne artikkelen. 1. Grunnleggende nivå: Subtilt er betydningsfullt. På et grunnleggende nivå trener essens-merking oss

Hvordan meditasjon blir utrolig tilfredsstillende

Ofte understreker vi de langsiktige resultatene fra å meditere. At det gjør at du plages mindre av ubehag, og tilværelsen tilfredsstiller mer. At det gir deg en dyp fred som gjør deg glad i hverdagen, uten å ha en ytre grunn. Men meditasjon kan også være utrolig gøy når du gjør det. Gjenkjenn veggene og

Oversikt over alle artiklene

Her er en oversikt over alle artiklene i bloggen. De er sortert etter tema og foreslått rekkefølge.

Begynn gjerne her!

Et sammendrag av systemet

I Basic Mindfulness-systemet dreier all forståelse av mindfulness seg om fire spørsmål:

  • Hva er mindfulness?
  • Hvorfor burde vi utvikle mindfulness?
  • Hvor utvikler vi mindfulness?
  • Hvordan utvikler vi mindfulness?

Hver av disse fire spørsmålene kan besvares med noen få grunnleggende elementer.

Systemet kalles Basic Mindfulness fordi det svarer på grunnleggende spørsmål med grunnleggende elementer.

Pusten som rask løsning mot stress

Meditasjon som hjelp mot stress et langtidsprosjekt som blir stadig mer og mer effektivt. Men noen ganger trenger vi en rask løsning uten flere ukers trening først. All meditasjonspraksisen du allerede har gjort er heller ikke forgjeves når bruker slike raske løsninger. Den tidligere praksisen gjør bare at de fungerer bedre. En av de mest

En snarvei til sinnslikevekt

Selv om ordet sinnslikevekt begynner med «sinn», er det ofte mest effektivt å utvikle sinnslikevekt gjennom kroppen.

Vennlighets-meditasjon: Godhet uten grenser

En av de meditasjonene som gir mest tydelige resultater i hverdagslivet er det som kalles vennlighetsmeditasjon. På det gamle indiske språket pali kalles det for mettā, på sanskrit maitrī, eller loving-kindness på engelsk. Når vi trener på vennlighet som en meditasjonsøvelse, gjør vi som i de andre meditasjonene i meditasjonsveien Positiv næring. Vi skaper aktivt positive følelser, og

Finn din oppmerksomme bevegelse (7 anbefalinger)

Om det finnes en evidensbasert vidunderpille for helsa, så er det bevegelse kombinert med oppmerksomhet. Blod og lymfe beveger på seg, kroppen mykner og humøret letter. Og det er bare litt av effekten. For de fleste med kronisk smerte er bevegelse den aller viktigste medisinen. All bevegelse nærer nervesystemet og hjernen, og med fokus på