Tanke-mysteriet

Gjesteblogg ved Birgitte J. Haug som bor og praktiserer fulltid på klosteret Zengården i Sverige. I tillegg til de sansene vi alle kjenner – syn, hørsel, lukt, smak og berøring, er det buddhistiske perspektivet at det tenkende sinnet også er bare en sans. Å se sinnet slik innebærer en omkalfatring av måten vi forstår oss …Continue reading Tanke-mysteriet

Finn veien ut fra smerte-katastrofisering

En av de  største utfordringene vi kan ha ved kroniske smerter er det vi kaller smertekatastrofisering. Som det ligger i ordet, opplever man smerten som en katastrofe, noe forferdelig som bare kommer til å vare. De negative følgene er mange og leder til enda flere problemer, noe som har stor innvirkning på livskvaliteten. Den gode nyheten er at katastrofisering …Continue reading Finn veien ut fra smerte-katastrofisering

Meditasjonsverktøy ved engstelse

Mange studier viser at mindfulness er en av de metodene som fungerer best ved engstelse. Selv for nybegynnere kan kun en times meditasjonstrening være nok for merkbar bedring. Jeg har blogget før om at vi er litt negative vesener, så sliter du med engstelse er du ikke alene. Oppmerksomhetstrening hjelper oss å tåle usikkerhet bedre, …Continue reading Meditasjonsverktøy ved engstelse

Hvor mye av lidelsen din har du lært?

Hvorfor øker interessen for mindfulness, meditasjon og yoga? Hvorfor har det i det siste blitt mer oppmerksomhet og åpenhet rundt psykiske lidelser, og bare det å snakke om følelser og sårbarhet? Kan det være fordi stadig flere opplever kronisk smerte, engstelse, ensomhet og meningsløshet? Med den trykk-kokingen vi alle opplever under sosial isolering, blir all …Continue reading Hvor mye av lidelsen din har du lært?

Slik løser du søvnige meditasjoner

Å oppleve søvnighet og sløvhet under meditasjonen er helt vanlig. Både nybegynnere og viderekomne kan ha perioder der man hele tiden blir døsig når man mediterer. Men søvnighet er ikke nødvendigvis et problem, selv hvis det ikke går over. Søvnighet har flere elementer, og her skal vi se på tre viktige: Kroppslige elementer Mentale og …Continue reading Slik løser du søvnige meditasjoner

Fire søyler for framgang i meditasjon

De fire søylene for framgang i meditasjon er Praktiser som en del av livet Gjør jevnlig retreat Motta støtte Gi støtte Er disse søylene tilstede i hverdagen din, får du mest solid framgang. De blir viktigere og viktigere jo mer erfaring du får. Med framgang i meditasjon mener vi i utgangspunktet at det grunnleggende nivået …Continue reading Fire søyler for framgang i meditasjon

Mikronytelser: Deilige små meditasjoner

Mikronytelser er små opplevelser av nytelse som varer i mindre enn ett minutt. De er små meditasjoner som finner, skaper og dyrker fram positive og behagelige tanker og følelser i hverdagen. Trener du regelmessig på dem, er de med på å skape en personlig kultur for tilfredshet.. Mikronytelser tilhører meditasjonsveien Positiv næring. Dette er en …Continue reading Mikronytelser: Deilige små meditasjoner

Mine podcast-favoritter fra 2020

Jeg hører en hel del på podcaster og foredrag om meditasjon i løpet av året, og her er noen favoritter fra i fjor som jeg varmt anbefaler. Noen av dem er eldre enn fra 2020, men det var nye oppdagelser for meg. Siden alle er på engelsk har jeg valgt å ikke oversette beskrivelsene, som …Continue reading Mine podcast-favoritter fra 2020

Video: En introduksjon til smertelindring med mindfulness

I oktober 2020 hadde jeg æren av å bli invitert til å holde en presentasjon om smertelindring med mindfulness på The Embodiment Conference, sammen med mange av verdens mest kjente lærere i meditasjon, yoga, traumabehandling og andre retninger som både jobber med kroppen og sinnet. Her er presentasjonen i sin helhet, ca 60 minutter på …Continue reading Video: En introduksjon til smertelindring med mindfulness

Slik gjør du retreat hjemme hos deg selv

Jeg fikk nylig et brev fra en meditasjonselev som skriver: «Jeg legger opp til å gjøre en fire-fem dagers meditasjonretreat hjemme. Har du innspill til organisering?» Her en en redigert versjon av det jeg svarte. Hei, Så bra at du vil gjøre hjemmeretreat! For de som vil gå dypere i sin praksis, sier vi i …Continue reading Slik gjør du retreat hjemme hos deg selv