Mindfulness for omsorgsyrker

Fire ukers program med nett-basert undervisning og personlig veiledning.

Oppstart: 4. mai 2017
Påmeldingsfrist: 25. mai 2017.

Er du i et omsorgsyrke – lærer, sosialarbeider, sykepleier, lege, psykolog, mellomleder, tjenesteyter eller jobber i et annet hjelper-yrke?
Opplever du mye stress på jobben?
Føler du deg ofte overveldet av arbeidet?
Føler du at du bærer med deg stress også når arbeidet er over?
Ønsker du å oppleve mer klarhet og tilstedeværelse på jobben?
Synes du det er vanskelig å komme igang eller holde ved like en mindfulness-praksis?

Vi tilbyr et fire ukers program for å møte disse utfordringene på en inspirerende måte.

Slik fungerer programmet:

  • Du mottar undervisningen som lyd-fil en gang i uka.
  • 2 private (en-til-en) veiledninger med læreren (50 minutter hver gang).
  • Ubegrenset epost support i løpet av de seks ukene.

Virkninger.

Å praktisere mindfulness skaper både nevrologiske forandringer og økt velvære på en rekke felter.

1. Hjernen «oppgraderes».

Forskning gjort siden 80-tallet viser bl.a. de følgende resultatene hos de som praktiserer mindfulness:

  • Hjernen’s stress-senter, amygdala, krymper. Detter er i den eldgamle delen av hjernen, og assosieres med redsel og sterke følelser.
  • Samtidig som amygdala krymper, vokser frontlappene i hjernen. Denne delen, som assosieres med høyere hjernefunksjoner slik som oppmerksomhet, konsentrasjon og å gjøre valg, blir tykkere.
  • Det forekommer en reduksjon av stoffer som assosieres med stress og betennelser: C-reaktive proteiner, interleukin 6 og kortisol – alle disse sees i sammenheng med en rekke sykdommer.Taren, Adrienne A, J David Creswell, and Peter J Gianaros. «Dispositional mindfulness co-varies with smaller amygdala and caudate volumes in community adults.» PloS one 8.5 (2013): e64574. Rosenkranz, Melissa A et al. «A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation.» Brain, behavior, and immunity 27 (2013): 174-184.
  • Se flere studier her.

2. Økt velvære.

De som praktiserer mindfulness opplever:

  • økt opplevelse av glede og tilfredshet
  • redusert opplevelse av smerte og lidelse
  • dypere selv-innsikt
  • en bedre evne til å forandre eller styrke sin egen oppførsel
  • økt medfølese for andre og alt liv
  • en økt kontakt med egen intuisjon

3. Dype forbedringer på arbeidsplassen.

Når mindfulness blir en del av dagliglivet, opplever man ofte følgende:

  • bedre håndtering av stress
  • mindre følelse av overveldelse
  • en bedre evne til å ta gode avgjørelser
  • bedre relasjoner med kolleger og klienter
  • økt arbeidsglede

Hvordan vi skaper disse forandringene i programmet:

Fire ukers program i Basic Mindfulness Systemet for empatiske yrker:
Uke 1: Å klart forstå og praktisere mindfulness; Fokus på hvile.
Uke 2: Fokus inn: Å arbeide med tanker og følelser
Uke 3: Å møte andre med tilstedeværelse: Person-orientert tilnærming.
Uke 4: Fokus ut og Fokus på alt

Hver uke består av:

  1. Klar og umiddelbart brukbar mindfulness undervisning.
  • 50 minutter praktisk undervisning med mindfulness-øvelser
    (tatt opp på forhånd så du kan se eller lytte til den når det passer deg).
  • Tekstmateriale med klare definisjoner og beskrivelser av øvelser.
  • Egne øvelser for hver enkelt del.
  1. Tilgang til privat internett-forum for deltakerne.
  • Lukket forum der deltakerne kan dele utfordringer, løsninger og ressurser.
  • Mulighet for å få en støtte-partner å dele framgang og motstand med.
  1. Ubegrenset epost-support alle seks ukene.

Annenhver uke består av:

  1. Gruppe-møte for spørsmål og svar.
  • Mulighet for å stille spørsmål direkte i gruppe.
  • Møtet blir tatt opp, så du kan se eller lytte til det når du vil
  1. Individuelt tilpasset 1-til-1 veiledning.
  • 50 minutters samtale der læreren – Tord Helsingeng – gir personlig hjelp til din mindfulness praksis, både med utfordringer og muligheter.
  • Samtalen kan utføres via Skype/Zoom eller telefon etter ditt ønske og på et tidspunkt som passer deg.
  • Om du vil, kan vi ta opp samtalen for senere lytting.

Total verdi: 6,000+ NOK
Du betaler: 3,500 NOK

Har du vanskelig for å betale kan du delbetale over tre måneder med 1300 NOK hver måned.
Er du i en svært presset situasjon økonomisk, kan du søke om gratis deltakelse.

To ukers prøveperiode.

Etter at du har meldt deg på, har du to uker til å utforske og oppleve programmet .
I løpet av denne tiden vil vi begge se om det passer for deg.
Når de to ukene er over, gjør vi en vurdering. Om det ikke passer, trenger du ikke å betale noe.

 

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere i Mindfulness for empatiske yrker:

«Til daglig jobber jeg som koordinator i en psykiatrisk omsorgsbolig og jeg meldte meg på kurset for å se om det kunne hjelpe meg til en mer hensiktsmessig håndtering av meg selv og andre i en ofte ganske hektisk hverdag. For meg har kurset vært veldig konkret og praktisk. Teknikkene er lette å tilegne seg og bruke. De har hjulpet meg både å finne hvile i en stresset hverdag og å håndtere møtet med vanskelige situasjoner og personer. Jeg har oppdaget at jeg fortere finner hvile, at jeg har blitt snillere mot meg selv og at jeg har oppnådd bedre samhandling med personer jeg i utgangspunktet har en vanskelig relasjon til.»
Ann Levin, koordinator i psykiatrisk omsorgsbolig i Oslo Kommune

«Jeg hadde gode resultater fra kurset med Tord. Det hjalp meg å bli mer fokusert og til å integrere meditasjon i hverdagen. Kurset dekker et bredt spekter av meditasjonsteknikker slik at man kan velge ut de som er mest nyttige. Tord arbeider med å tilpasse veiledningen til problemer man forteller om at man møter i hverdagen, og han er åpen og lyttende og svarer grundig og ettertenktsomt på alle spørsmål.»
Thomas Malmer Berge, jurist i Justis- og beredsskapsdepartementet  

«Kurset gir en praktisk innføring i konkrete og lett anvendelige meditasjonsteknikker. Opplegget er profesjonelt og gjennomtenkt, og kurset har hjulpet meg til å bli mer fokusert og avslappet. Tord gir grundige tilbakemeldinger og er opptatt av å tilpasse seg deltakernes behov.»
Mari Seilskjær, rådgiver i Norsk Organisasjon for Asylsøkere

«Jeg opplever Tord som en dyktig og dedikert lærer i Mindfulness. Han presenterer de ulike meditasjonsteknikkene på en lettfattelig måte, og gir deg tilbakemeldinger og hjelp som ansporer deg til å trenge videre inn mot kjernen av hva Mindfulness er. Resten er opp til deg selv! Jeg kan anbefale Tord som lærer for den som vil begynne å utforske de rike mulighetene Mindfulness har å tilby.»
Per Morten Kjøl, sykepleier

Tilbakemeldinger fra tidligere undervisning:

«Tord var svært profesjonell, kunnskapsrik og nærværende i sin undervisning og fikk god kontakt med studentene. Han hadde et gjennomtenkt og godt opplegg, basert både på forskning og praksis. Han var omgjengelig, lyttende og lett å samarbeide med. Jeg gir Tord mine beste anbefalinger.»
Gunn Engelsrud, professor ved Norges Idrettshøgskole

«Tord gjennomførte både kurset for de ansatte og den jevnlige treningen med elevene på en svært inspirerende og samtidig lite påtrengende måte. Der elevene i starten viste motstand, ble de etter hvert mottakelige for å leve seg inn i øvelsene og kjenne etter. Flere ansatte gav også uttrykk for at øvelsene økte kvaliteten på møtevirksomheten som vi hadde i tilknytning til kursene. Vi gir våre varmeste anbefalinger av Tords formidlingsevner og innsiktsfulle mindfulnesstrening.»
Sunniva Sandanger, daglig leder ved Nyskolen i Oslo

 

Har du spørsmål? Send en melding her. 

Vil du være med? Trykk her for å søke om å delta.

Vil du heller ha programmet på din arbeidsplass? Ta kontakt her.