Hvordan å senke lista for å meditere

Middelveien: Yt akkurat nok.

Det er ikke uvanlig at elever opplever at når de prøver å gjøre mindfulness til en vane, så tar det tid før de finner en rytme som passer for dem.

For mange kan det være fristende å legge lista for høyt. Kanskje man ser for deg at man skal starte med å meditere en time hver morgen. Men det er bedre å ha en list du faktisk kommer over, enn å ha en gylden list et sted der oppe som bare plager deg. Istedet for mer konsentrasjon og sinnsro i hverdagen, blir resultatet overveldelse og motstand mot hele meditasjonsprosjektet.

En fugl i hånda er bedre enn ti på taket. Dersom du overveldes av tanken på å meditere, prøv dette:

1. Legg lista så lavt som mulig.

Minimum tid for å påvise effekt fra meditasjon er fem minutter. Dette er ikke fordi kortere tid ikke gir effekt, men i dag finnes det ingen studier der man har undersøkt dette. I Unified Mindfulness anbefaler vi vanligvis minimum ti minutter daglig. Men finner du at det ikke går for deg, prøv fem minutter. Er dette for mye, prøv to.

2. I slutten av meditasjonen, takk deg selv for å ha gjort en praksis.

Kanskje du kan si til deg selv

  • “Jeg har gjort noe bra for meg selv”
  • “Jeg har gjort så godt jeg kunne, og det er bra nok”
  • “Jeg er nå litt mer fokusert og rolig”
  • “Jeg er en person som mediterer”
  • “En god meditasjon er en jeg har gjort”

..eller noe annet som virker oppmuntrende.

Mange finner at det hjelper å gi seg selv en premie for å ha meditert. Kanskje en god kopp kaffe eller te?

Hvorfor hjelper det å takke seg selv?

  1. Du knytter vanen opp mot noe hyggelig. Hjernen vår vokser ved at forskjellige deler av den knyttes sammen. Når nervecellene aktiviseres samtidig, bindes de sammen («Neurons that fire together, wire together»)
  2. Du minner deg selv om at iblant er det små ting som gjelder, ikke store og omfattende prosjekter der du trenger å yte og prestere. For mange er det god trening å vise godhet overfor seg selv. Treffer dette en nerve i deg, er det kanskje et område du kan utforske med mikropraksiser.
  3. I Unified Mindfulness er det å uttrykke godhet for deg selv og andre en egen mindfulnessteknikk, som vi finner i meditasjonsveien å Å Nære Positivitet. Noen velger å bare gjøre denne teknikken som sin daglige praksis.

Håper dette er til hjelp dersom du sliter med å komme inn i en rutine. Du er ikke alene om det. Men det er akkurat som selve praksisen, det viktigste ved teknikken er at du kommer tilbake til teknikken.

 

Lyst til å virkelig komme i gang med å meditere?

Bli med på mitt nye kurs "Øyeblikkelig Mindfulness" hvor du på kun to timer blir fullstendig utrustet til å begynne din praksis.

Høst godene samme dag - og høst mer og mer for hver dag!

Trykk her for å se kurset.