Gående meditasjon i all enkelhet.

DSCF5984Gående meditasjon kan både gjøre meditasjon enklere og mer utfordrende. Det gjør meditasjonen enklere ved at man går i et tempo som hjelper å roe ned, og slik kan man gå av seg urolighet i kroppen og sinnet. Det kan også gi en fin rytme dersom man jobber med mantra, Metta eller liknende teknikker. Samtidig er det en fin avveksling fra sittende praksis, der man kan strekke på beina og få igang blodsirkulasjonen. Man går i det tempo som føles naturlig – noen teknikker er lettere i sakte tempo, andre kan gjøres i høyere tempo.

Gående meditasjon kan også gjøre meditasjonen mer utfordrende. Man velger en teknikk som man har praktisert sittende og nå gjør den samtidig som man går. Finn en teknikk som ikke er for krevende, slik at du kan fullstendig hengi deg til den.

De fleste meditasjonsteknikker kan gjøres mens man går. I alle disse trener vi på evnen til å være konsentrert, til å ha sinnslikevekt, og til å ha sanseklarhet. Her er noen forslag til teknikker som er tilpasset til å gjøre gående. Les mer om Fokus ut, Fokus på hvile og Å nære positivitet her.

  1. Fokus ut. Legg bare merke til hvordan beina går framover og den fysiske bevegelsen av kroppen. Man kan bruke merkelappene «høyre» og «venstre» for å hjelpe konsentrasjonen, eller for eksempel «løfter» «går» «trår» for å dele opp bevegelsen ytterligere og øke konsentrasjonen. En mulighet er å koordinere det med pusten, men pass på å ikke styre pusten – pusten trives best hvis den kan gjøre slik den selv vil.
  2. Kun fokusere på berøringen mellom føttene og underlaget. Dette er også en variant av Fokus ut.
  3. Fokus på hvile. Man legger bare merke til hviletilstander i sinnet og kroppen mens man går.
  4. Bare gå. La oppmerksomheten gå dit den vil og bare la alt være akkurat slik som det er akkurat hvor lenge det vil. Dette er en form for Fokus på hvile vi kaller Absolutt hvile.
  5. Gi næring til noe positivt. Eksempler er Metta/Vennlighet, takknemlighet, velbehag, glede. Man kan for eksempel forestille seg at det vokser opp lotusblomster fra fotsporene mens man går. Eller man kan bruke ord fra et dikt ved hvert steg, slik som dette av Thich Nhat Hahn:

Jeg er framme.
Jeg er hjemme,
i dette her,
i dette nå.
Jeg er solid.
Jeg er fri.
I det ultimate
bor jeg.

Lyst til å virkelig komme i gang med å meditere?

Bli med på mitt nye kurs "Øyeblikkelig Mindfulness" hvor du på kun to timer blir fullstendig utrustet til å begynne din praksis.

Høst godene samme dag - og høst mer og mer for hver dag!

Trykk her for å se kurset.